طبق آمار BCN، سونی پس از ۶ سال توانسته است رتبهی نخست برندهای تولیدکنندهی دوربین بدون آینهی مجهز به لنز قابل تعویض را در ژاپن به خود اختصاص بدهد.
سونی همواره روی این موضوع تأکید داشته که برترین برند ILM (دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض) در سطح دنیا است،؛ اما آمار این شرکت بهطور معمول به بازار محصولات فول فریم اشاره دارد. طی دههی گذشته در بین تمامی برندهای فعال در حوزهی ILM، کانن و المپوس برترین برندها در بازار مهم ژاپن بودهاند؛، این درحالی است که براساس آمار، سونی بهتازگی موفق شده جایگاه اول را از آن خود کند.
براساس گزارش پتاپیکسل، BCN بهتازگی مسابقات BCN Awards را برگزار کرده است تا برترین برندهای ILM را مشخص کند. برندگان BCN براساس دادههای فروشگاهی در سراسر ژاپن به دست آمدهاند. این آمار دقت زیادی دارد؛ زیرا فروشگاههای زنجیرهای BCN Retail در اکثر نقاط ژاپن فعال هستند. BCN Awards در تلاش است وضعیت فعلی فناوریهای اطلاعاتی و لوازم خانگی را نشان بدهد.
کانن در بخش دوربینهای مجهز به لنز ثابت و دوربینهای DSLR همچنان در رتبهی اول باقی مانده؛ این شرکت حدودا یک دهه است که رتبهی نخست برندهای سازندهی این نوع دوربینها را در اختیار دارد. اما در حوزهی دوربین بدون آینهی مجهز به لنز قابل تعویض، سونی موفق شده است با عبور از کانن و المپوس، برای نخستین بار در ۶ سال گذشته خود را به رتبهی نخست برساند.
دوربینهای بدون آینهی مجهز به لنز قابل تعویض المپوس بهطور معمول در ژاپن بیشتر از هر برند دیگری مورد استقبال قرار میگیرند و گفته میشود المپوس از سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۶٫۶ درصد از سهم این نوع دوربین در بازار ژاپن در اختیار دارد. کانن با سهم ۳۱٫۶ درصدی در سال ۲۰۱۹، از لحاظ فروش از المپوس عبور کرد؛ در آن سال سهم المپوس و سونی به ترتیب ۲۳٫۵ درصد و ۲۲٫۷ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ کانن باری دیگر با سهم ۳۰٫۹ درصدی توانست به رتبهی نخست تکیه دهد؛ در آن سال سونی ۲۵٫۹ درصد و المپوس ۲۳٫۴ درصد از فروش دوربینهای ILM را به خود اختصاص دادند.
وضعیت فروش دوربین ILM در سال جدید میلادی تغییر کرد. طبق آمار BCN،د سونی با سهم ۲۷٫۴ درصد از بازار در رتبهی نخست جای گرفته است. کانن و المپوس ب هترتیب با سهم ۲۳٫۸ درصد و ۲۳٫۴ درصد در رتبههای دوم و سوم جای دارند. افزایش دو درصدی سهم سونی درمقایسه با افت تقریبا هفت درصدی سهم کانن در سال جدید میلادی، دلیل اصلی تفاوتی است که بین سهم این شرکتها از بازار دوربین ILM دیده میشود.
بانکتهی مهم دیگر این است که هر سه شرکت نسبت به سالهای قبل، سهم کوچکتری از بازار را به تصاحب خود درآوردهاند. دلیل اصلی این موضوع احتمالا به موفقیت دیگر برندها در این حوزه نظیر پاناسونیک و نیکون مربوط میشود. این نخستین بار در ۶ سال اخیر است که سونی رتبهی نخست را به خود اختصاص میدهد و تحلیلگران میگویند این موضوع صرفا به افزایش کیفیت محصولات سونی محدود نمیشود؛ بلکه سونی مدیون عملکرد بهتر برندهای دیگری نظیر پاناسونیک و نیکون است.
در دستهی دوربینهای مجهز به لنز ثابت و DSLR شاهد تغییرات چندان زیادی نیستیم. کانن همچنان در این بخش از بازار ژاپن حکمرانی میکند. به غیر از سال ۲۰۱۹، کانن در دههی گذشته همواره برترین برند دوربین مجهز به لنز ثابت بوده است. در سال ۲۰۱۹ نیکون با جهشی محسوس به رتبهی نخست رسیده بود. در سال ۲۰۲۰ نیکون پس از کانن و قبل از سونی در رتبهی دوم جای گرفت. بااینحال نیکون در سال ۲۰۲۱ از بین سه برند برتر خارج شده است. این نخستین بار از سال ۲۰۱۲ تاکنون است که چنین اتفاقی رخ میدهد.
در حوزهی دوربین DSLR، کانن با سهم ۵۱٫۹ درصد از بازار عملکرد قدرتمندانهای دارد و نیکون با سهم ۴۴٫۸ درصد با فاصلهای نسبتا کم، کانن را تعقیب میکند. Ricoh با سهم سه درصدی رتبهی سوم را از آن خود کرده است. به غیر از سال ۲۰۱۳، این وضعیت مدتها است که تقریبا هیچ تغییری به خود ندیده.
در سال ۲۰۱۳ سونی با کسب ۷٫۱ درصد از سهم بازار موفق شده بود جای Ricoh را بگیرد. نیکون در سالهای گذشته با سرعتی اندک، فاصلهی خود را با کانن کاهش داده است و در فاصلهی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ سهم این شرکت سه درصد افزایش یافته. براساس بررسیها، در همین بازهی زمانی، سهم کانن تقریبا پنج درصد افت کرده است.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.